Børne- og ungerådgiver til adoptionsteamet i Københavns Kommune
Vil du være med til at arbejde for, at nogle af børnene fra Københavns mest belastede familier får en chance for et liv uden for systemet? Og vil du være med til at sikre, at det sker på et ordentligt, etisk forsvarligt og sikkert socialfagligt grundlag? Så har vi jobbet til dig.
Københavns Kommune etablerede i 2020 et bydækkende adoptionsteam. Ikke for at spare penge, men fordi vi mener, at adoption er den socialfagligt bedste løsning for nogle børn, som ellers kunne se frem til et børneliv i det offentlige system med de tilsigtede og utilsigtede skift, som det ofte medfører.
Adoptionsteamets opgave er at afdække grundlaget for adoption og eventuelt indstille til det, hvis der ikke kan opnås samtykke. Det kan være en længere proces, hvor vi sideløbende med afdækningen varetager sagsbehandlingen af sagen. Vi vurderer fra barn til barn, hvad der er bedst for det enkelte barn nu og på sigt, hvilket i nogle tilfælde leder til, at vi indstiller til bortadoption. I en del sager har afdækningen også ledt til, at vi socialfagligt vurderede, at bortadoption ikke var det rette for barnet, selvom de juridiske betingelser var opfyldt, hvorfor der ikke blev indstillet til bortadoption.
Vi er et lille team, som sætter etikken højt og for hvem ordentlighed og høj faglig kvalitet er nøgleord. Vi er derfor også stolte af, at det i mange af vores sager lykkes at skabe gode, samarbejder med borgerne trods svære omstændigheder.
Lige nu søger vi en børne- og ungerådgiver til adoptionsteamet, så send os en ansøgning eller ring og hør mere, hvis vi har fanget din interesse.
Om adoptionsteamet og Din Sociale Indgang – Valby, Vesterbro, Kgs. Enghave
Adoptionsteamet er et tværfagligt team bestående af to børne- og ungerådgivere, to familieplejekonsulenter fra Familieplejen København, en netværkskonsulent og en psykolog fra DSI-VVK og en tværfaglig koordinator. Alle faggrupper har en vigtig rolle i teamet, og vi vægter samarbejdet højt.
Adoptionsteamet er fysisk og organisatorisk placeret i Din Sociale Indgang – Valby, Vesterbro, Kgs. Enghave (DSI-VVK), men varetager sagsbehandlingen for hele København. DSI-VVK er en stor børnefamilieenhed bestående af ca. 200 medarbejdere. Enheden er opdelt i fem afdelinger: Styrket Modtagelse, Børneliv, Skoleliv, Ungeliv og Foranstaltning. Adoptionsteamet hører hjemme i afdelingen Skoleliv. Du bliver således en del af et stort lokalt fællesskab, samtidig med at du sidder med et specialiseret område, hvor du skal samarbejde med kollegaer på tværs af byen.
Om stillingen
Som børne- og ungerådgiver i adoptionsteamet får du et mindre antal sager, i dag 10, hvorfor der er tid til et tæt samarbejde med forældre og professionelle samarbejdspartnere og at gøre et ekstra grundigt stykke socialt arbejde i den enkelte sag.
Som børne- og ungerådgiver i adoptionsteamet har du ansvaret for at skrive indstillinger til børne- og ungeudvalget i de sager, hvor vi vurderer, om der er grundlag for bortadoption. Bortadoption er en lang proces, og der er mange vigtige sagsbehandlingsskridt, der skal overvejes og gennemføres, inden vi vurderer, at der kan være tale om en adoption. Du vil få ansvaret for at udføre disse sagsbehandlingsskridt. Det kræver god systematik i sagsbehandlingen, men samtidig giver vi også mulighed for stor fleksibilitet i arbejdet.
Selvom teamet efterhånden har et på år på bagen, er vi fortsat i en udviklingsproces, hvor du som børne- og ungerådgiver vil få stor indflydelse på, hvordan vi udvikler arbejdet med adoptioner i Københavns Kommune. Som børne- og ungerådgiver får du desuden muligheden for at deltage i 6-by-samarbejdet, hvor vi og fem andre kommuner erfaringsudveksler omkring arbejdet med adoption.
Sidst, men ikke mindst får du også en prioriteret opgave i at være synlig og yde sparring om potentielle adoptionssager til kollegaer på tværs af byen samt holde oplæg om og undervise i reglerne om adoption uden samtykke.
Om dig
Du er uddannet socialrådgiver og har erfaring med at være børne- og ungerådgiver. Det er en forudsætning, at du ikke er ny i rollen som sagsbehandler, da adoption er det mest indgribende, vi som forvaltning kan medvirke til, hvorfor vi har brug for, at du har en faglighed og etik, som du kan læne dig op ad i arbejdet.
Du er systematisk, har styr på lovgivningen og trives med omfattende dokumentationsarbejde såsom indstillinger til børne- og ungeudvalget.
Du er god til at tale med mennesker i krise og skal kunne stå i modvind, da vores sager kun omhandler adoption. Du er god til at tale med børn og/eller tilvejebringe et spædbarns perspektiv. Du er god til at samarbejde med mange forskellige samarbejdspartnere, herunder biologisk familie, plejefamilier, hospital, politi, advokater og psykologer.
Du skal være nysgerrig i din tilgang til borgerne og kunne tænke langsigtet. Du skal insistere på kontakten til familierne og være nysgerrig på at arbejde på et område, som er i vælten, og hvor hver enkelt sag kalder på grundige socialfaglige og etiske overvejelser.
Vi forventer, at du er en dygtig formidler skriftligt såvel som mundtligt, og at du går til sagsbehandlingen med ydmyghed og høj etik.
Vi tilbyder
Vi tilbyder en stilling i et tværfagligt team med høj faglighed, hvor du vil få gode muligheder for faglig såvel som personlig udvikling. Vi prioriterer, at teamet er opdateret med den nyeste viden inden for området, og at alle er ordentligt klædt på til opgaven. Herudover er der en lang række interne faglige arrangementer i huset, og der ydes supervision til teamet fra en ekstern psykolog.
Vi har på mange måder et unikt socialt sammenhold i VVK. Du vil således få rig mulighed for at få en masse sjove og uformelle snakke med dine kolleger – hvad enten det er over frokosten i vores kantine, til fredagsbar eller til et af de fælles arrangementer, som vores personaleforening afholder med jævne mellemrum.
Ansættelsesvilkår
Ansættelsen er i henhold til overenskomst for socialrådgivere, socialformidlere og/eller HK- overenskomst for administration og IT.
Arbejdstiden er 37 timer ugentligt med lang torsdag til 18.15 og kort fredag til 13.15.
Vi ønsker, at stillingen bliver besat pr. 1. juni 2025.
Vil du vide mere?
Hvis du vil vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte tværfaglig koordinator Carina Mohr på 24 64 38 03.
Hvis du vil vide mere om adoptionsteamets arbejde, kan du
Søg via linket senest mandag den 21. april 2025
Vi forventer at afholde to runder samtaler henholdsvis onsdag den 23. april om formiddagen og mandag den 28. april om eftermiddagen.
Om Socialforvaltningen i Københavns Kommune
Socialforvaltningen i Københavns Kommune arbejder for at støtte udsatte borgere og familier samt borgere med handicap i at leve gode og selvstændige liv. Vi tilbyder sociale indsatser på tværs af aldersgrupper og målgrupper – fra børn og unge med behov for støtte til voksne med sociale udfordringer eller handicap.
Vi har klare faglige ambitioner om at hjælpe borgere frem mod øget trivsel og livsmestring. Dette sker gennem forebyggelse, behandling og specialiserede tilbud, der tilpasses den enkeltes behov. Fra d. 1. januar 2025 består SOF af seks driftscentre, fire administrative centre og et ledelsessekretariat, der arbejder tæt sammen om at sikre helhedsorienterede løsninger og høj faglighed.
Med en stærk tværfaglig tilgang og fokus på udvikling hjælper vi borgere med at møde hverdagens udfordringer og skabe nye muligheder.
Arbejdstid: Dag, Aften
Ansøg her
Retur til søgning
Vil du være med til at arbejde for, at nogle af børnene fra Københavns mest belastede familier får en chance for et liv uden for systemet? Og vil du være med til at sikre, at det sker på et ordentligt, etisk forsvarligt og sikkert socialfagligt grundlag? Så har vi jobbet til dig.
Københavns Kommune etablerede i 2020 et bydækkende adoptionsteam. Ikke for at spare penge, men fordi vi mener, at adoption er den socialfagligt bedste løsning for nogle børn, som ellers kunne se frem til et børneliv i det offentlige system med de tilsigtede og utilsigtede skift, som det ofte medfører.
Adoptionsteamets opgave er at afdække grundlaget for adoption og eventuelt indstille til det, hvis der ikke kan opnås samtykke. Det kan være en længere proces, hvor vi sideløbende med afdækningen varetager sagsbehandlingen af sagen. Vi vurderer fra barn til barn, hvad der er bedst for det enkelte barn nu og på sigt, hvilket i nogle tilfælde leder til, at vi indstiller til bortadoption. I en del sager har afdækningen også ledt til, at vi socialfagligt vurderede, at bortadoption ikke var det rette for barnet, selvom de juridiske betingelser var opfyldt, hvorfor der ikke blev indstillet til bortadoption.
Vi er et lille team, som sætter etikken højt og for hvem ordentlighed og høj faglig kvalitet er nøgleord. Vi er derfor også stolte af, at det i mange af vores sager lykkes at skabe gode, samarbejder med borgerne trods svære omstændigheder.
Lige nu søger vi en børne- og ungerådgiver til adoptionsteamet, så send os en ansøgning eller ring og hør mere, hvis vi har fanget din interesse.
Om adoptionsteamet og Din Sociale Indgang – Valby, Vesterbro, Kgs. Enghave
Adoptionsteamet er et tværfagligt team bestående af to børne- og ungerådgivere, to familieplejekonsulenter fra Familieplejen København, en netværkskonsulent og en psykolog fra DSI-VVK og en tværfaglig koordinator. Alle faggrupper har en vigtig rolle i teamet, og vi vægter samarbejdet højt.
Adoptionsteamet er fysisk og organisatorisk placeret i Din Sociale Indgang – Valby, Vesterbro, Kgs. Enghave (DSI-VVK), men varetager sagsbehandlingen for hele København. DSI-VVK er en stor børnefamilieenhed bestående af ca. 200 medarbejdere. Enheden er opdelt i fem afdelinger: Styrket Modtagelse, Børneliv, Skoleliv, Ungeliv og Foranstaltning. Adoptionsteamet hører hjemme i afdelingen Skoleliv. Du bliver således en del af et stort lokalt fællesskab, samtidig med at du sidder med et specialiseret område, hvor du skal samarbejde med kollegaer på tværs af byen.
Om stillingen
Som børne- og ungerådgiver i adoptionsteamet får du et mindre antal sager, i dag 10, hvorfor der er tid til et tæt samarbejde med forældre og professionelle samarbejdspartnere og at gøre et ekstra grundigt stykke socialt arbejde i den enkelte sag.
Som børne- og ungerådgiver i adoptionsteamet har du ansvaret for at skrive indstillinger til børne- og ungeudvalget i de sager, hvor vi vurderer, om der er grundlag for bortadoption. Bortadoption er en lang proces, og der er mange vigtige sagsbehandlingsskridt, der skal overvejes og gennemføres, inden vi vurderer, at der kan være tale om en adoption. Du vil få ansvaret for at udføre disse sagsbehandlingsskridt. Det kræver god systematik i sagsbehandlingen, men samtidig giver vi også mulighed for stor fleksibilitet i arbejdet.
Selvom teamet efterhånden har et på år på bagen, er vi fortsat i en udviklingsproces, hvor du som børne- og ungerådgiver vil få stor indflydelse på, hvordan vi udvikler arbejdet med adoptioner i Københavns Kommune. Som børne- og ungerådgiver får du desuden muligheden for at deltage i 6-by-samarbejdet, hvor vi og fem andre kommuner erfaringsudveksler omkring arbejdet med adoption.
Sidst, men ikke mindst får du også en prioriteret opgave i at være synlig og yde sparring om potentielle adoptionssager til kollegaer på tværs af byen samt holde oplæg om og undervise i reglerne om adoption uden samtykke.
Om dig
Du er uddannet socialrådgiver og har erfaring med at være børne- og ungerådgiver. Det er en forudsætning, at du ikke er ny i rollen som sagsbehandler, da adoption er det mest indgribende, vi som forvaltning kan medvirke til, hvorfor vi har brug for, at du har en faglighed og etik, som du kan læne dig op ad i arbejdet.
Du er systematisk, har styr på lovgivningen og trives med omfattende dokumentationsarbejde såsom indstillinger til børne- og ungeudvalget.
Du er god til at tale med mennesker i krise og skal kunne stå i modvind, da vores sager kun omhandler adoption. Du er god til at tale med børn og/eller tilvejebringe et spædbarns perspektiv. Du er god til at samarbejde med mange forskellige samarbejdspartnere, herunder biologisk familie, plejefamilier, hospital, politi, advokater og psykologer.
Du skal være nysgerrig i din tilgang til borgerne og kunne tænke langsigtet. Du skal insistere på kontakten til familierne og være nysgerrig på at arbejde på et område, som er i vælten, og hvor hver enkelt sag kalder på grundige socialfaglige og etiske overvejelser.
Vi forventer, at du er en dygtig formidler skriftligt såvel som mundtligt, og at du går til sagsbehandlingen med ydmyghed og høj etik.
Vi tilbyder
Vi tilbyder en stilling i et tværfagligt team med høj faglighed, hvor du vil få gode muligheder for faglig såvel som personlig udvikling. Vi prioriterer, at teamet er opdateret med den nyeste viden inden for området, og at alle er ordentligt klædt på til opgaven. Herudover er der en lang række interne faglige arrangementer i huset, og der ydes supervision til teamet fra en ekstern psykolog.
Vi har på mange måder et unikt socialt sammenhold i VVK. Du vil således få rig mulighed for at få en masse sjove og uformelle snakke med dine kolleger – hvad enten det er over frokosten i vores kantine, til fredagsbar eller til et af de fælles arrangementer, som vores personaleforening afholder med jævne mellemrum.
Ansættelsesvilkår
Ansættelsen er i henhold til overenskomst for socialrådgivere, socialformidlere og/eller HK- overenskomst for administration og IT.
Arbejdstiden er 37 timer ugentligt med lang torsdag til 18.15 og kort fredag til 13.15.
Vi ønsker, at stillingen bliver besat pr. 1. juni 2025.
Vil du vide mere?
Hvis du vil vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte tværfaglig koordinator Carina Mohr på 24 64 38 03.
Hvis du vil vide mere om adoptionsteamets arbejde, kan du
- læse følgende artikel i Adoption & Samfund (side 23) om teamets arbejde
- lytte til denne podcast, hvor Line, der er børne- og ungerådgiver i teamet, fortæller om teamets arbejde
Søg via linket senest mandag den 21. april 2025
Vi forventer at afholde to runder samtaler henholdsvis onsdag den 23. april om formiddagen og mandag den 28. april om eftermiddagen.
Om Socialforvaltningen i Københavns Kommune
Socialforvaltningen i Københavns Kommune arbejder for at støtte udsatte borgere og familier samt borgere med handicap i at leve gode og selvstændige liv. Vi tilbyder sociale indsatser på tværs af aldersgrupper og målgrupper – fra børn og unge med behov for støtte til voksne med sociale udfordringer eller handicap.
Vi har klare faglige ambitioner om at hjælpe borgere frem mod øget trivsel og livsmestring. Dette sker gennem forebyggelse, behandling og specialiserede tilbud, der tilpasses den enkeltes behov. Fra d. 1. januar 2025 består SOF af seks driftscentre, fire administrative centre og et ledelsessekretariat, der arbejder tæt sammen om at sikre helhedsorienterede løsninger og høj faglighed.
Med en stærk tværfaglig tilgang og fokus på udvikling hjælper vi borgere med at møde hverdagens udfordringer og skabe nye muligheder.
Arbejdstid: Dag, Aften
Ansøg her
Retur til søgning