Ny søgning

Center for Børn og Unge søger kollega til at styrke vores juridiske område

Med over 2.000 børn- og ungesager, højt tempo og høje ambitioner i Center for Børn og Unge, er det naturligt at samarbejder med børn, unge og familier undertiden medfører klager over afgørelser mm. Vi arbejder på at sikre den gode, og rettidige, praksis når der klages over sagsbehandling eller afgørelser, og vi søger derfor ny kollega, som dels vil skulle udarbejde en række klagesvar, dels arbejde med at udvikle og understøtte vores generelle praksis ift. klager.

Om centeret og stillingens placering: 
Myndighedsafdelingen består af ca. 95 medarbejdere, hvoraf ca. 75 medarbejdere er børne- og ungerådgivere og cirka 10 er i Staben. Afdelingens ledelse, inkl. faglig ledelse består af en myndighedschef, 5 teamledere og 4 faglige koordinatorer.  

Centeret er geografisk opdelt efter skoledistrikterne og der er en faglig koordinator tilknyttet hvert geografiske team. De fire teams arbejder med børn og unge i alderen 0 til 18 (23) år med særlige behov, og arbejdet tager afsæt i myndighedsopgaver inden for barnets lov. Videre bliver der i foråret oprettet et handicapteam, der skal skabe bedre kontinuitet i sagerne. 

Begge teams består af cirka 15 børne- og ungerådgivere, der varetager alle dele af myndighedsområdet for børn og unge, inden for Næstved Kommunes vestlige geografiske område. Teamet har en bred sammensætning af hhv. nyuddannede og erfarne rådgivere, samt studentermedhjælpere.  

I stillingen vil du have et tæt samarbejde med jurist, der har stort kendskab til barnets lov og klagesagsbehandling, samt centrets ledelse, herunder myndighedschef og teamledere. I stillingen refererer du direkte til myndighedschefen, der har det overordnede strategiske ansvar for klagesagspraksis. Stillingen er organisatorisk en del af myndighedschefens stabsfunktion med cirka 10 medarbejdere.

Om stillingen: 
Stillingen er ny i dens specifikke opgaver, og der høj fokus på klagesagsbehandlingen. Stillingen har derfor flere niveauer inden for klagesagsbehandlingen lige fra det strategiske niveau, hvor du bidrager ind med tanker, ideer og driftsansvar for centrets generelle praksis for klagesagsbehandling til det praktiske niveau, hvor du på baggrund af konkret viden fra sagsbehandlere og sagen udarbejdet udkast til konkret klagesvar.

Du vil i stillingen få indsigt i afgørelsespraksis i afdelingen, og det ønskes at du på den baggrund i samarbejde med ledelsen gør opmærksom på eventuelle variationer i praksis, og medvirker til det løbende arbejde for at sikre en ensartet praksis på tværs af afdelingens teams. Det vil være en del af stillingen af have løbende dialog og videnindhentning fra bl.a. Ankestyrelsen. Det vil være en del af stillingen at medvirke til, at interne vejledninger, undervisning af rådgivere, standardskabeloner mm. opdateres i bl.a. fagsystemet Dubu, efterhånden som ny viden om praksis bliver kendt på baggrund af konkrete klagesvar og afgørelse fra Ankestyrelsen. Du vil blive en vidensbank i afdelingen, der er med til at højne det faglige niveau på tværs af afdelingen.

Du vil i stillingen også være et knudepunkt for afdelingens dialog og samarbejde med Næstved Kommunes borgerrådgiver, som på vegne af familier fremsender en række klager og henvendelser til Center for Børn og Unge, når familier har haft dialog med borgerrådgiveren. Det er en del af stillingen at understøtte ledelsen i at opnå det bedst mulige samarbejde med borgerrådgiveren.

Der er ikke krav om en specifik uddannelsesbaggrund for at søge stillingen, men det er afgørende, at du har en stærk viden og faglighed inden for barnets lov og forvaltningsretten overordnet. Dette kan være via uddannelse og erfaring som socialrådgiver, jurist eller noget tredje.

Da stillingen indhold er en tilførsel af kapacitet dedikeret til klagesagsområdet, forventes du at være med til løbende at udvikle praksis. De opgaver og stillingsindhold, der vil være når du starter i stillingen, vil derfor forventeligt ændre sig over tid, efterhånden som praksis udvikles. Der er dog afgørende, at du vedvarende kan se dig i et job, hvor fordybelse og udarbejde af konkrete klagebesvarelser vedvarende vil udgøre en væsentlig del af stillingen.

Om dig som person:

  • Du trives i et afvekslende arbejde, og kombination af at arbejde med både konkret udarbejdelse af klagebesvarelse og arbejde mere overordnet med klageområdet tematisk
  • Du kan arbejde vedholdende struktureret med at vedligeholde overblik over konkrete klager, og være tovholder for overordnet opfølgning af dette i samarbejde med centrets ledelse
  • Du har empati for både kollegaer og familier, og formår at gå til dine kollegaer det skal medvirke til klagesvar på en god måde, når du skal følge op på bidrag til klagesvar i en hverdag, der er præget af travlhed og uforudsigelighed
  • Du har tålmodighed og vedholdenhed ift. at medvirke til at udarbejde og implementere god praksis for klagesagsbehandlingen, og ved at det tager lang tid førend ny praksis går fra at være formelt besluttet, til det bliver en naturlig og konsistent del af den enkelte medarbejders vaner og hverdag.

Relevant uddannelsesbevis skal vedhæftes. 

Løn- og ansættelsesvilkår: 
Løn- og ansættelsesvilkår sker i henhold til gældende overenskomst indgået mellem KL og den forhandlingsberettigede organisation. 

Tiltrædelse: Stillingen ønskes besat snarest muligt, forventeligt 1. maj 2025 eller efter aftale. 

Arbejdstid pr. uge: 37 timer. 

Vil du vide mere, er du velkommen til at kontakte: 

  • Myndighedschef Marcel Stelsberg, på tlf. 2137 8825 – send gerne sms hvis ikke opkaldet besvares. 

Ansøgningsfrist: Søndag den 23. marts 2025. 

Ansættelsessamtaler: Forventes afholdt onsdag den 26. marts 2025, mellem kl. 12.00 og 16.00.

Du søger stillingen ved at sende din ansøgning, CV og anden relevant dokumentation og uddannelsesbevis elektronisk via ansøgerknappen "Ansøg".

Vi ser frem til at modtage din ansøgning. 

Om Næstved Kommune
Vi er Sjællands mest erhvervsvenlige kommune. Vi er en kommune i vækst og med fokus på styrke sammenhæng mellem natur, by og vand. Vi løser opgaver inden for sundhed, børn- og unge, kultur og fritid, erhverv, borgerservice samt arbejdsmarked. Vi er flere end 7.000 medarbejdere, og vi har en ambitiøs målsætning om at blive Danmarks mest attraktive offentlige arbejdsplads. Vi arbejder derfor målrettet med god ledelse, fleksibilitet og et godt psykisk arbejdsmiljø for at skabe gode betingelser for vores arbejdsliv. Når du arbejder hos os, får du mulighed for at gøre en forskel og have indflydelse på det gode arbejdsliv. Vi værdsætter mangfoldighed og de bidrag, vi hver især bringer til arbejdspladsen. Du kan få mere information om os på vores hjemmeside, Facebook og LinkedIn.



Arbejdstid: Dag




Ansøg her

Retur til søgning